Intervju Emma Svanholm: Gick ner 42 kg med Slanka och håller vikten efter 4 år!

Emma Svanholm -42 kilo, håller vikten efter 4 år. Läs Emmas råd!

Vad är det som gjort att just du lyckats ta dig i mål och dessutom bibehållit din vikt över 4 år?

Min kontakt med Lena Villaume på Slanka Viktklubben gav mig rätt hjälpmedel, inställning och tydliga mål. Det tog mig hit där jag är idag, 42 kg lättare. Och min resa fortsätter. Jag uppnår mina mål och sätter ständigt nya. Det jag har kvar är mina hjälpmedel (gym, Slanka, löparskor) och min inställning att ”jag är värd detta!” Med den inställningen menar jag att jag alltid är värd att må så bra som möjligt – för kom ihåg att den viktigaste personen i Ditt liv är Du!

Har du några bra tips hur man bör agera under julen för att undvika viktuppgång? Hur tänker du, Emma?

Under julen och andra högtider, men framförallt julen så gäller det att tänka en extra gång, för nu börjar ”myset”. Nu är det julmys och julbord till höger och vänster och ditt pannben testas lite extra. Jag gör så här: ta en Slanka innan du ska iväg på julbordet! Då har du en bra grund och är inte superhungrig och undviker därmed att överäta vilket är väldigt lätt att göra annars – trots att du tycker att du har huvudet på skaft!

Till julmaten hemma så gör det mesta själv från grunden och undvik hel- och halvfabrikat som innehåller mycket socker och alldeles för många E-ämnen och konserveringsmedel. Och dessutom är hemlagat alltid godast, eller hur? Testa också att byta ut olika ingredienser mot lite bättre sådana. Testa till exempel att byta upp grädden till turkisk yoghurt i risàlamaltan. Små ändringar gör stora förändringar!

Alla dessa askar med choklad och pepparkakor! Testa att stoppa undan dem i skåpet istället för att ha dem framme på bord och bänkar. Där gör dom sig ständigt påminda och den som inte har nog med pannben faller lätt för frestelsen med tänket ”okej jag tar EN!” En halv ask senare…….. Så undan med askarna och plocka fram dem vid speciella tillfällen istället.

Och mitt viktigaste tips av allt – motionera! Prioritera motionen även under den ofta stressiga och mysiga juletiden. Om du inte hinner gå till gymmet en timme så gå ut och gå en halvtimme! Googla ett bra snabbt program för enkel hemmaträning (finns toppenprogram både med och utan vikter) i vardagsrummet medans du väntar på att pepparkakorna gräddas i ugnen.

Eller spring ut på en snabb löptur mellan dammsugningarna! All träning som blir av är bra träning! Tänk så och hoppa för guds skull inte över motionen. Du kommer tacka dig själv när julen är över och vågen visar samma behagliga siffra som innan

Vad och hur tänker du kring julbordet?

Julbord, bland det bästa med denna fina högtid! Pass upp bara så du inte överäter. Drick en Slanka innan du åker hemifrån är ett väldigt bra tips. Då är risken för överätande mycket mindre än om du kommer vrålhungrig. Känn efter! Ta det lugnt och hetsät inte, utan känn efter, njut och tänk, behöver jag äta mer nu? Är jag verkligen mer hungrig eller äter jag bara ”för att”?

Vilka är de största skillnader på hur du beter dig under storhelgerna – jämfört med den ”gamla” Emma?

Den största skillnaden är att jag fortsätter träna och lägger det inte på hyllan bara för att det är jul t ex. Det är mitt prio 1 under hela högtiden. Prio 2 är min familj och mina vänner. För att jag ska orka vara en snäll flickvän, dotter och syster, och en bra kompis så måste jag först prioritera mig själv så att jag mår bra och är i harmoni,. Där är träningen mitt bästa hjälpmedel! Får jag träna mår jag bra och kan ta hand om mina nära och kära och de slipper en sur och stressad Emma. Win win situation!

Har du några tankar kring träning/fysisk aktivitet under jul/nyår?

Min motivation till att göra den livsstilsförändringen jag gjort har till den största delen handlat om att jag är värd att må bra! Att börja prioritera mig själv och sätta mig själv längst fram i ledet och inte jobb, familj och vänner. För mår jag bra så gör jag ett bättre jobb, tar hand om mina vänner bättre och blir en starkare gladare storasyster. Igen, DU är den viktigaste personen i DITT liv! Ta hand om dig och bli ditt bästa jag! 

Emma, hur motiverar man sig bäst att ta tag i en livsstilsförändring?

Jag sätter hela tiden nya mål när jag uppnått ett annat. Det behöver inte hela tiden handla om viktnedgång och att förlora kilon utan göra det lite roligare – som att ”okej denna månaden skippar jag helt tillsatt socker” eller ”hela månaden ska jag gå minst 30 min varje dag”. När man sätter upp sådana mål så kommer viktnedgång och välmående på köpet. Det kan också handla om att springa fortare, gå längre eller lyfta tyngre. Eller kanske ett lopp inom en snar framtid? Det är också olika mål. Min motivation är mitt välmående! Jag älskar att vakna upp på morgonen och känna hur mycket jag älskar livet och att vara levande. Att längta efter dagen och nästa dag! Och det här välmåendet får jag genom att ta hand om mig själv. Det är din tur nu! Vänta inte till imorgon eller tills på måndag! Kör nu, jag lovar att det är värt det.

bild1-e1417536466745bild-e1417536388131emma-2_2

Share this post