Stillasittande påverkar vår hälsa negativt

Det är lika viktigt att träna som att försöka sitta still mindre. Australienska forskare har visat att de som sitter still mer än 11 timmar per dygn löpte 40% större risk att dö i förtid än de som satt mindre än 4 timmar per dygn.

För mycket stillasittande är en alldeles egen riskfaktor för hälsan, oberoende av hård träning och BMI. För mycket stillasittande beror inte bara på TV-tittande utan berör hela vår vakna tid.

Stillasittande påverkar blodkärl och metabolismen i blodet genom att öka halten fett i blodet och minska av det” goda” kolestrolet. Kroppen minskar produktionen av ett viktigt enzym som bryter ned blodfetter.

Genom att byta en del av den tid man sitter stilla mot lättare sysslor påverkar man sin hälsa i poitiv riktning. Det behöver inte vara krångligt. Du kan t ex stå upp under telefonsamtal, sitter vid datorn. Ta gärna aktiva pauser då du tar en bensträckare och gör strechövningar under dagen. En promenad i dagsljus under 15 minuter ger flera hälsofördelar. Fysisk aktivitet ger en friskare och starkare kropp. Det gör oss också gladare och mer effektiva eftersom rörelse förebygger stress. Glöm inte att kroppen är gjord för rörelse.

Unknown1

Share this post