Viktklubbens bästa råd för att lyckas med viktnedgången!

På Slanka Viktklubben får vi ofta frågan kring hur man skall äta och träna för att gå ned i vikt. Som julklapp ger vi alla våra medlemmar sammanfattade råd kring kosten, träningen och några insikter att ta till sig för att just du skall lyckas!

KOST
När du inte äter Slanka – maten skall du försöka att få basen så här: ät mycket grönsaker, lägg till lite fisk/skaldjur/fågel/vilt/kött och allt annat är du försiktig med. Den bästa maten är den som är oförädlad. Färska produkter direkt från naturen; kött, fisk, grönsaker, frukt, färska kryddor. Välj helst fett från växtriket: mandlar, oljor, nötter. Vatten är framförallt den bästa drycken att välja framför alla andra.

Nyckelorden för att gå ner i vikt och att behålla vikten är självdisciplin, medvetenhet och planering – livet ut. För att möjliggöra viktnedgång måste du göra av med mer energi än du stoppar i dig.

Om du vill effektivisera din viktnedgång bör du äta så lite socker som möjligt och följa ovanstående generella matråd.

Viktigast är mängden mat. En bra idé kan vara att börja använda matvåg för att få koll på portionsstorlekar. Kankse en bra julklapp till dig själv? Många äter alldeles för stora portioner – utan att vara medvetna om det.
Drick 6-8 stora glas vatten per dag jämt fördelat under dagen. Många förväxlar hunger med törst.

TRÄNING
Vilken träning är bäst om jag vill gå ned i vikt?
– Låg- och medelintensiv konditionsträning som utförs under längre tid och ofta – flera gånger i veckan. Undvik mjölksyra – då har du tränat för intensivt. Träning skall vara kul och lustfylld.
Utgå från denna devis: ”Om du inte längtar efter nästa träningspass har du antingen tränat för hårt eller för länge.”

Vilken träning är bäst om jag är överviktig?
– Konditionsträning utan för stor belastning på leder och senor. Bra aktiviteter som avlastar kroppsvikten är simning, vattengymnastik, vattenlöpning med väst, motionscykel och promenader.

Hur tränar man konditionsträning på ett gym?
Det finns många sätt! Spinning, roddmaskin, gympapass, armcyklar, gå eller springa på löpband m.m. Allt man får puls av och kan bibehållas minst 20 minuter.

Kom ihåg att lite träning är bättre än ingen träning alls! Upplyftande är att helt otränade personer får  den snabbaste träningsutvecklingen. Börja därför redan idag!

5 bästa tipsen för en förbättrad fettförbränning:
1) Minska på sockret i kosten
2) Välj bra fetter som fet fisk, oljor, frön, nötter och mandlar. Slankas kokosolja ökar din förbränning.
3) Träna låg- och medelintensivt med kontinuitet, helst varje dag. Något som verkligen får fart på fettförbränningen är morgonpromenader på ca 1 h innan frukost!
4) Drick en kopp kaffe innan träningen. Koffeinet frisätter fettsyror från depåerna och blir tillgängliga för förbränning i muskeln.
5) Ät regelbundet (näringsrik men energifattig mat)

6 grundregler när du handlar:
1) Satsa på naturliga och oförädlade produkter
2) Allting naturligt och färgstarkt är bra t ex spenat och paprika – inte gula sega råttor
3) Köp ingenting bara för att det är billigt; fiskpinnar och halvfabrikat är fortfarande ett dåligt val även om det är 10 kr billigare denna veckan.
4) Undvik allt med tillsatt socker i.
5) Var kvalitetsmedveten.

6) Ha alltid några Slanka hemma – så har du alltid ett bra alternativ när du inte hinner laga riktig mat från grunden.

INSIKTER ATT UPPREPA FÖR DIG SJÄLV DAGLIGEN

– Analysera och ditt nuvarande beteende utifrån ett vidare tidsperspektiv – för att gå ned i vikt och bibehålla den nya lägre vikten måste du bete dig annorlunda mot vad du gör idag. Om du inte gör det kommer du fortsätta befinna dig på den plattform du är på i dagsläget.

– Alla dina 100-tals val du gör varje dag påverkar dig. Medvetandegör valen och inse att de just är val. Ett val innebär att det finns mer än ett alternativ, och att det är vi själva som avgör vilket alternativ vi tar. Det är i de små valen vi grundlägger vår hälsa – eller ohälsa.

– Identifiera dina svagheter gällande kost/motion och formulera en alternativ riskplan

– Du blir inte smal av att hålla diet en dag. Du blir inte vältränad av ett träningspass. Du blir inte heller tjock av en enstaka utsvävning. Kontinuitet och goda vanor kring kost och träning är utslagsgivande för din nuvarande hälsa/form/vikt.

– En vältränad kropp har högre basalförbränning jämfört med en otränad. Detta innebär att vältränade personer kan äta mer än otränade personer – även de dagar då de inte tränar. Om du önskar kunna äta mer finns det alltså ännu större skäl att börja träna!

– Från 30 års ålder minskar förbränningen med ca 1 % per år. De flesta av oss tenderar inte att äta mindre med stigande ålder – tvärtom. I allt fler sociala sammanhang ingår mat och dryck i någon form.

– Glöm inte att ingen är född till någonting utan vi formar oss själva till vad vi vill bli! Vi kan förvandla oss till atleter såväl som till en degklump av oigenkännlighet. Kroppens ständiga förändring är är fantastisk och fascinerande.

En framgångrik person inom ett specifikt område har inte kommit dit utifrån slumpmässiga omständigheter. Det ligger hårt arbete bakom och en mentalt medveten linje bakom framgången. Applicera detta ”tänk” på din önskade förändringsprocess gällande hälsa/vikt. Du kommer lyckas!

God Jul och Gott nytt År önskar Jeanette och Lena!!;

Share this post