5 tips – så står du emot suget!

Under december månad blir det väldigt lätt för mycket av allt det goda. Många behöver träna upp sin förmåga att tygla sig när suget sätter in. Sätt aldrig in förbud som ”Aldrig mer en godispåse” – sådana resonemang är nästan alltid dömda att misslyckas. Tänk såhär och avdramtisera suget: ”Det är helt okej att ta en chokladbit – om jag själv verkligen vill”. Ställ sedan följdfrågan: ”Men vill jag verkligen? Varför? Suget kan bero på andra faktorer t ex underliggande känslor.

1) Vänta ut suget
Vänta minst 20 minuter innan du ger dig hän åt suget. Träna upp din förmåga att inte lyda direkt när suget sätter in. Föreställ dig morgondagen: skulle du vara glad i morgon om du stod emot suget?

2) Känn efter
Hur känns det i kroppen? Är det en obehaglig känsla eller stress som kan vara orsaken till suget? Försök bearbeta känslan/oron istället för att undertrycka den med onyttigheter.

3) Hitta på något!

Distraktion är ett utmärkt sätt att undantrycka suget. Ring upp en vän, bestäm dig för att ta itu med en förrådsrensning. I bästa fall har du glömt bort ditt sug.

4) Sötsuget kan bero på att du är hungrig
Då är det smart att grunda med bra mat. Varför inte en Slanka soppa, shake eller Slanka måltidbit? Då har du fullvärdig näring men väldigt få kalorier. När kroppen får näring brukar många gånger också suget ge med sig.

5) Gör ett aktivt och medvetet val
Om du gjort ovandstående punkter men fortfarande känner av suget är knepet att hänge sig åt en mindre mängd. Välj aktivt vad, när och vilken mängd du skall äta.

bild7

Share this post