Förberedelser inför Stockholm Marathon

Om 16 dagar skall jag springa mitt 11:e Stockholm Marathon – vilket jag både ser fram emot och fruktar. När man springer över 4,2 mil kommer man väldigt nära ”sig själv” både fysiskt och mentalt. Under ett marathonlopp jobbar man lika mycket med sitt psyke som med benen som tar en framåt. Förberedelserna är väldigt viktiga och i år har jag varit ute i god tid.

Givetvis kan ju allting hända just den dagen loppet går av stapeln. Det är många parametrar som måste klaffa. Vädret, utrustningen, uppladdningen och inte minst dagsformen eller ”formen”.
Varje år veckorna innan Marathon brukar jag alltid byta ut fler måltider mot Slanka för att se till att jag får i mig allt jag behöver samtidigt som Slanka-maten gör att jag blir några kilo lättare – än vanligt. De sista 2 veckorna trappas träningen ned och många gör en kolhydratstömning innan kolhydratsladdnigen börjar ca 3 dagar innan tävlingsdagen. Det passar perfekt att köra Slanka Kombi eller varför inte Slanka Maxi under de sista lugna veckorna innan kolhydratsuppladdningen! Jag har testat båda Slanka-programmen genom åren och det har fungerat kanonbra – för mig! 🙂

Jag har inga målsättningar med tid – jag tycker det bara är så fantastiskt roligt och givande att min kropp klarar att bära mig runt alla milen. Upplevelsen, folkfesten och att dela glädjen med alla som genomför detta utmanande äventyr.

Kom förbi och heja – och bli inspirerad – till att stå på startlinjen nästa år!
Hoppas vi ses lördagen den 31 maj i Stockholm!

bild-14

Share this post