Ät med närvaro

Det är minst lika viktigt att se över vad du äter som hur du äter.
Många med viktproblem äter under stress, skuld eller skam – vilket i sin tur påverkar vilken mat du väljer och hur du äter den.
Om du intar en måltid under stress äter man ofta alldeles för snabbt och för stor mängd utan att verkligen känna efter när kroppen fått i sig tillräckligt.
Personer som känner skuld och skam i samband med ätande väljer oftast att äta i smyg. Med tiden utvecklas ett svart-vitt förhållande till mat och ätande, vilket i sin tur kan generera övervikt eller olika former av ätstörningar.

För att komma till bukt med problematiken och de jobbiga känslorna behöver man hitta ett nytt förhållningssätt till maten, ätandet och sin kropp.
Det första du skall göra är att bli mer närvarande när du äter. Genom att koncentrera dig på maten får du en snabbare tillfredsställelse och blir mer uppmärksam på kroppens sunda signaler. Här kommer 5 användbara tips:

1) Ta ett djupt andetag. Uppmärksamma hur maten ser ut, vilka färger och råvaror ligger på tallriken. Dofta på maten.

2) Tugga maten ordentligt, smakerna utvecklas i munnen och njut av dess olika konsistenser. Kroppen kommer lättare att ta till sig näringen om du tuggat maten ordentligt.

3) Smutta ur glaset – precis som en vinkännare. Låt drycken rulla runt i munhålan några gånger innan du sväljer.

4) Det tar 20 minuter innan mättnadskänslorna kommer. Sätt klockan och se till att det faktiskt tar den tiden innan tallriken är tom.

5) Hungerkänslor är mycket starkare än mättnadssignalerna – därför är det svårare att missa mättnadssignalerna. Nu vet du det och kan förhålla dig till denna kunskap på ett nytt sätt.

– För övrigt handlar måltiden om att umgås och få in bra rutiner. Ät därför gärna tillsammans med andra och satsa på att få in regelbundna måltider.

green and red healthy food

Share this post